2. oktober 2024

Onsdagsturneringen 4

Hei!

Fra høsten av så vil vi annenhver onsdag arrangere en turnering på Fabrikken i samarbeid med Σ Ingenium. Dette vil være organisert konkurranse hvor 10 lag rullerer på å spille 6 ulike ting hver onsdag i 30 minutter.
Det vil bli spilling av biljard, dart, bordtennis, shuffleboard, konsoll, kortspill og andre konkurranser. Dette vil utvikle seg igjennom høsten og vi kan legge til nye elementer etter ønske fra spillerne.
Dette blir 8 onsdager fra 21 august, med finale før jul. Det vil være faste lag, og offentliggjøring av poengene i sosiale medier. Er grunnet plass maks mulig med 10 lag med 2-5 spillere på hvert lag.
Mer informasjon om regler og gjennomføring kan leses nederst.
ENGLISH:
Hi!
From fall will we arrange tournaments at «Fabrikken» every-other wedensday in collaboration with Σ Ingenium. There will be contests where 10 teams will rotate playing six different games these wedensdays for 15 minutes.
The games will be billiard, dart, ping-pong, shuffleboard, console games, cards and other contests. This will develop through the fall and we can add new elements based on what the players wish.
There will be eight wednesdays where the first one is on 21th august, and the final one before Christmas There will be set teams and the team scores will be publicised on social media. Because of space reasons there will only be room for ten teams with 2-5 players on each team.

SIGN UP HERE, OR FORMS BELOW

More information about rules and implementation can be read at the bottom.

 

Onsdagsturnering gjennomføring

Antall lag: 10
Spill: Biljard 2 stk, Dart, Pingpong, Shuffleboard
Varighet: 2 timer
Runder: 6 runder med 5 minutters pauser mellom hver runde

Tidsplan

Runde 1 (20 minutter inkludert pause)

  • 0-15 minutter:
    • Biljardbord 1: Lag A vs Lag B
    • Biljardbord 2: Lag C vs Lag D
    • Pingpong: Lag E vs Lag F
    • Shuffleboard: Lag G vs Lag H
    • Dart: Lag I vs Lag J
  • 15-20 minutter: Pause

Runde 2 (20 minutter inkludert pause)

  • 20-35 minutter:
    • Biljardbord 1: Lag E vs Lag F
    • Biljardbord 2: Lag G vs Lag H
    • Pingpong: Lag A vs Lag B
    • Shuffleboard: Lag C vs Lag D
    • Dart: Lag I vs Lag J
  • 35-40 minutter: Pause

Runde 3 (20 minutter inkludert pause)

  • 40-55 minutter:
    • Biljardbord 1: Lag A vs Lag C
    • Biljardbord 2: Lag B vs Lag D
    • Pingpong: Lag G vs Lag H
    • Shuffleboard: Lag E vs Lag F
    • Dart: Lag I vs Lag J
  • 55-60 minutter: Pause

Runde 4 (20 minutter inkludert pause)

  • 60-75 minutter:
    • Biljardbord 1: Lag E vs Lag G
    • Biljardbord 2: Lag F vs Lag H
    • Pingpong: Lag A vs Lag D
    • Shuffleboard: Lag B vs Lag C
    • Dart: Lag I vs Lag J
  • 75-80 minutter: Pause

Runde 5 (20 minutter inkludert pause)

  • 80-95 minutter:
    • Biljardbord 1: Lag A vs Lag F
    • Biljardbord 2: Lag B vs Lag G
    • Pingpong: Lag C vs Lag H
    • Shuffleboard: Lag D vs Lag E
    • Dart: Lag I vs Lag J
  • 95-100 minutter: Pause

Runde 6 (20 minutter inkludert pause)

  • 100-115 minutter:
    • Biljardbord 1: Lag C vs Lag E
    • Biljardbord 2: Lag D vs Lag F
    • Pingpong: Lag A vs Lag G
    • Shuffleboard: Lag B vs Lag H
    • Dart: Lag I vs Lag J
  • 115-120 minutter: Pause

Poengsystem

Grunnleggende poeng

  • Seier: 3 poeng
  • Uavgjort: 1 poeng
  • Tap: 0 poeng

Bonuspoeng

  • Biljard: Seiersmargin 2 baller eller mer: +1 bonuspoeng
  • Dart: Seiersmargin 50 poeng eller mer: +1 bonuspoeng
  • Pingpong: Seiersmargin 5 poeng eller mer: +1 bonuspoeng
  • Shuffleboard: Seiersmargin 10 poeng eller mer: +1 bonuspoeng

Oppsummering

Dette oppsettet gir en strukturert og rettferdig måte å gjennomføre turneringen på. Ved å inkludere både grunnleggende poeng og bonuspoeng basert på seiersmarginer, blir det ekstra motiverende for lagene å yte sitt beste i alle kampene. Statistikkføringen gir en oversiktlig måte å holde styr på resultatene gjennom hele turneringen.

Spillregler:

Dart:
Dette kalles vanligvis «501» eller «301» spill, avhengig av hvilken startpoengsum som er valgt.

I disse spillene starter hver spiller med en bestemt poengsum (vi bruker 301). Målet er å nå null poeng ved å score poeng med pilene. Hver spillers tur består av å kaste tre piler, og poengene fra hvert kast trekkes fra den nåværende totale poengsummen.

Shuffleboard

Å spille shuffleboard med et bestemt antall kast i stedet for en bestemt tidsramme er en vanlig tilnærming og kan gi en strukturert måte å spille på. Her er hvordan det kan gjøres:

  1. Bestem antall kast: Før kampen begynner, avtales det hvor mange kast hver spiller skal ha. Dette kan for eksempel være 8, 10 eller et annet antall, avhengig av hvor lang tid man ønsker at kampen skal vare.
  2. Kastrekkefølge: Spillerne kaster en puck av gangen, og kampen går tilbake og forth mellom spillerne til hvert avtalte antall kast er fullført.
  3. Poengberegning: Etter hvert kast beregnes poengene basert på hvor nær pucken lander i forhold til målområdet. Poengsummen registreres for hver spiller etter hvert kast.
  4. Avslutning av kampen: Når begge spillere har fullført det avtalte antall kast, avsluttes kampen. Spilleren med flest poeng vinner.
  5. Overtid eller tiebreaker (valgfritt): Hvis det er uavgjort når det avtalte antall kast er fullført, kan det være en ekstra runde eller en overtid for å avgjøre vinneren.
  6. Feil og straffer: Eventuelle regelbrudd eller feil kastes ut og straffes i henhold til reglene som er satt før spillet.

Spille shuffleboard med et bestemt antall kast kan gi en mer forutsigbar spilletid og kan være mer egnet for situasjoner der man har begrenset tid til rådighet.

 

Biljard:

Når du spiller biljard på en tidsgrense på 15 minutter, kan det være hensiktsmessig å spille en variant av biljard som kalles «speed pool». Her er en vanlig tilnærming til reglene for biljard på 15 minutter:

  1. Spill: Spillerne tar svinger på å prøve å lomme ballene så raskt som mulig. Spillet går fremover raskt, og spillerne må være raske og nøyaktige i sine skudd.
  2. Scoring: Poengene beregnes basert på hvilke baller som lommes i henhold til spillvarianten. For eksempel, i 8-ball, får en spiller poeng for hver ball de lommer i rekkefølge, og deretter må de lomme åtteballen til slutt. I 9-ball, får en spiller poeng for hver ball de lommer, med ni baller totalt.
  3. Tidtaker: En person eller et ur måler tiden for kampen. Når 15 minutter er opp, avsluttes spillet, og poengene til hver spiller beregnes.
  4. Vinner: Spilleren med flest poeng vinner kampen. Ved uavgjort kan det være en ekstra runde eller en tiebreaker for å avgjøre vinneren.

Speed pool krever rask tenkning, presisjon og effektivitet, og det er en morsom måte å spille biljard på når man har begrenset tid til rådighet.

Pingpong:

  1. Servetilnærming: Velg en enkel servemetode for å sikre at spillet går raskt. For eksempel kan serven roteres mellom spillerne etter hvert poeng, eller serven kan holdes kort og raskt for å minimere tiden mellom poeng.
  2. Spill: Spillerne tar svinger på å serve og returnere ballen så raskt som mulig. Spillet går fremover raskt, og spillerne må være raske og nøyaktige i sine slag.
  3. Poengtelling: Poeng beregnes som vanlig basert på hvilken spiller som vinner hvert poeng. Spilleren som først når en avtalt poengsum (for eksempel 11 eller 21 poeng, avhengig av spillvarianten) vinner spillet.
  4. Tidtaker: En person eller et ur måler tiden for kampen. Når 15 minutter er opp, avsluttes spillet, og poengene til hver spiller beregnes.
  5. Vinner: Spilleren med flest poeng ved tidens utløp vinner kampen. Ved uavgjort kan det være en ekstra runde eller en tiebreaker for å avgjøre vinneren.

Å spille pingpong på 15 minutter krever raske reflekser, presisjon og fokus, og det kan være en morsom og utfordrende måte å nyte spillet på når man har begrenset tid til rådighet.

 

ENGLISH:

Wednesday tournament implementation

Number of teams: 10
Games: Billiards 2 pcs., Darts, Table tennis, Shuffleboard
Duration: 2 hours
Rounds: 6 rounds with 5 minute breaks between each round
Schedule

Round 1 (20 minutes including break)• 0-15 minutes:
o Pool table 1: Team A vs Team B
o Pool table 2: Team C vs Team D
o Table tennis: Team E vs Team F
o Shuffleboard: Team G vs Team H
o Darts: Team I vs Team J
• 15-20 minutes: Break

Round 2 (20 minutes including break)
• 20-35 minutes:
o Pool table 1: Team E vs Team F
o Pool table 2: Team G vs Team H
o Table tennis: Team A vs Team B
o Shuffleboard: Team C vs Team D
o Darts: Team I vs Team J
• 35-40 minutes: Break

Round 3 (20 minutes including break)
• 40-55 minutes:
o Pool table 1: Team A vs Team C
o Pool table 2: Team B vs Team D
o Table tennis: Team G vs Team H
o Shuffleboard: Team E vs Team F
o Darts: Team I vs Team J
• 55-60 minutes: Break

Round 4 (20 minutes including break)
• 60-75 minutes:
o Pool table 1: Team E vs Team G
o Pool table 2: Team F vs Team H
o Table tennis: Team A vs Team D
o Shuffleboard: Team B vs Team C
o Darts: Team I vs Team J
• 75-80 minutes: Break

Round 5 (20 minutes including break)
• 80-95 minutes:
o Pool table 1: Team A vs Team F
o Pool table 2: Team B vs Team G
o Table tennis: Team C vs Team H
o Shuffleboard: Team D vs Team E
o Darts: Team I vs Team J
• 95-100 minutes: Break

Round 6 (20 minutes including break)
• 100-115 minutes:
o Pool table 1: Team C vs Team E
o Pool table 2: Team D vs Team F
o Table tennis: Team A vs Team G
o Shuffleboard: Team B vs Team H
o Darts: Team I vs Team J
• 115-120 minutes: Break

Points system
Basic points
• Victory: 3 points
• Draw: 1 point
• Loss: 0 points

Bonus points
• Billiards: Margin of victory 2 balls or more: +1 bonus point
• Darts: Margin of victory 50 points or more: +1 bonus point
• Table tennis: Margin of victory 5 points or more: +1 bonus point
• Shuffleboard: Margin of victory 10 points or more: +1 bonus point

Summary
This setup provides a structured and fair way to conduct the tournament. By including both basic points and bonus points based on margins of victory, it becomes extra motivating for the teams to give their best in all matches. The statistics provide a clear way of keeping track of the results throughout the tournament.

Game rules:
Darts:
This is usually called «501» or «301» play, depending on which starting score is selected.
In these games, each player starts with a certain score (we use 301). The goal is to reach zero points by scoring points with the arrows. Each player’s turn consists of throwing three darts, and the points from each throw are subtracted from the current total score.

Shuffle board:
Playing shuffleboard with a set number of rolls rather than a set time frame is a common approach and can provide a structured way to play. Here is how it can be done:
1. Determine the number of throws: Before the match begins, it is agreed how many throws each player will have. This could be, for example, 8, 10 or another number, depending on how long you want the match to last.
2. Throw sequence: The players throw one puck at a time, and the game goes back and forth between the players until each agreed number of throws is completed.
3. Scoring: After each throw, the points are calculated based on how close the puck lands in relation to the goal area. The score is recorded for each player after each roll.
4. End of the match: When both players have completed the agreed number of throws, the match ends. The player with the most points wins.
5. Overtime or tiebreaker (optional): If there is a tie when the agreed number of throws is completed, there may be an extra round or an overtime to decide the winner.
6. Fouls and penalties: Any fouls or fouls are thrown out and punished according to the rules set before the game.
Playing shuffleboard with a set number of rolls can provide a more predictable playing time and may be more suitable for situations where one has limited time at one’s disposal.

Billiards:
When playing pool on a time limit of 15 minutes, it may be appropriate to play a variant of pool called «speed pool». Here is a common approach to the rules of pool in 15 minutes:
1. Play: The players take turns trying to pocket the balls as quickly as possible. The game moves forward quickly, and players must be quick and accurate in their shots.
2. Scoring: The points are calculated based on which balls are pocketed according to the game variant. For example, in 8-ball, a player gets points for each ball they pocket in order, and then they have to pocket the eight ball in the end. In 9-ball, a player scores points for each ball they pocket, with nine balls in total.
3. Timekeeper: A person or a clock measures the time of the match. When 15 minutes are up, the game ends and each player’s points are calculated.
4. Winner: The player with the most points wins the match. In the event of a tie, there may be an extra round or a tiebreaker to determine the winner.
Speed ​​pool requires quick thinking, precision and efficiency, and is a fun way to play pool when you have limited time.

Table tennis:
1. Serving Approach: Choose a simple serving method to ensure the game moves quickly. For example, the serve can be rotated between the players after each point, or the serve can be kept short and quick to minimize the time between points.
2. Play: The players take turns serving and returning the ball as quickly as possible. The game moves forward quickly, and players must be quick and accurate in their strokes.
3. Scoring: Points are calculated as usual based on which player wins each point. The player who first reaches an agreed score (eg 11 or 21 points, depending on the game variant) wins the game.
4. Timekeeper: A person or a clock measures the time of the match. When 15 minutes are up, the game ends and each player’s points are calculated.
5. Winner: The player with the most points at the end of time wins the match. In the event of a tie, there may be an extra round or a tiebreaker to determine the winner.
Playing ping pong for 15 minutes requires quick reflexes, precision and focus, and can be a fun and challenging way to enjoy the game when time is limited.

Program

1. mai 2019
3. mai 2019
10. mai 2019
15. mai 2019